Železniční most

21. srpna 2010 v 0:02 | zh |  Mosty
Železniční most
Železniční most

Současně s dokončováním hlavní železniční dráhy z Vídně přes České Velenice do Prahy nazvané podle císaře Františka Josefa I., vyvstala naléhavě i potřeba jejího spojení ke Smíchovu a tím na Českou západní dráhu (1861-63) do Plzně. Propojení železnice od východu se železnicemi západními se plánovalo už dříve. Strategickými politicko-vojenskými zájmy byl zdůvodňován šílený projekt dráhy vedené přes Malou Stranu k Újezdské bráně a přes Smíchov dále k Zlíchovu. Výstavba Spojovací dráhy pod Vyšehradem jehož podstatnou součástí je železniční most, se v tomto světle jeví jako velmi elegantní řešení.

Most byl postaven ze svářkového železa německou firmou Harkort z Duisburgu v Porýní roku 1871. Měl čytři hlavní pole přes řeku o rozpětí 56,9 m. Byl jednokolejný, pilíře ale svou délkou umožňovaly případné rozšíření o druhou kolej v budoucnu. Přestože byl most budován takto prozíravě, byl o třicet let později nahrazen zcela mostem novým. Bylo to zdůvodňováno zavedením osobní dopravy namísto původního určení pouze k dopravě nákladní, ale skutečnost byla jiná. Důvěry totiž pozbyl použitý materiál i založení pilířů na pilotových roštech.

Železniční most
Železniční most


Nový železniční most byl tedy roku 1901 postaven ze železa plávkového, byl pojat jako dvoukolejný s chodníky pro pěší a jeho pilíře byly založeny pneumaticky. Ve srovnání s původním mostem měl jen tři pole s větším rozpětím 69,9 m. Svým industriálním vzhledem není sice v blízkosti historického Vyšehradu ničím krásným, ale obdivovat musíme technickou dokonalost a trvanlivost díla. Ke cti tvůrců tohoto mostu je jistě třeba přičíst i zručnost, s kterou provedli výměnu jednoho mostu za druhý téměř bez přerušení dopravy železniční i lodní. Nové pilíře se totiž musely vyhnout původním, stará nižší konstrukce se musela vybočit a vyvýšit na demontážní lešení a nová vyšší konstrukce vybudovaná na jiném montážním lešení naopak zasunout. To vše se dělo v železniční výluce, která trvala pouhé dva dny a tři noci. Lodní doprava nebyla přerušena vůbec. Stavbu nového mostu a vyprojektování včetně montáže provedla firma Bratři Prášilové z Libně, společně s První Českomoravskou strojírnou a s Pražskou akciovou strojírnou Ruston. Lví podíl na práci měl Ing.Jan Kolář. Pneumatické založení pilířů bylo zadáno budapešťské firmě Gregersen.

Železniční most
Železniční most
Železniční most

Na železniční most na Smíchově navazují podjezdy přes Hořejší nábřeží, ulici Svornosti a Nádražní třídu. Most je kolejově napojen nejen na Západní dráhu, ale také na trať Smíchov-Duchcov a Smíchov-Hostivice (1872), kde na ní navazuje Buštěhradská dráha.




 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 reglove reglove | Web | 20. června 2015 v 3:09 | Reagovat

fatarum pujcka v české republice O_O

2 mentzer mentzer | Web | 21. června 2015 v 0:09 | Reagovat

pujcka na dluhy :-x

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama