Palackého most

20. srpna 2010 v 23:33 | zh |  Mosty
Palackého most


Stavbu tohoto dnes třetího nejstaršího mostu na Vltavě si vyžádaly nové potřeby vzmáhajícího se předměstí Smíchova. V době, kdy se teprve budovala železniční spojka ze Smíchova k Vyšehradu a Jiráskův most pochopitelně neexistoval, bylo spojení s Prahou mostem přes Vltavu citelně postrádáno.

Začalo se roku 1871 založením mostního družstva, v němž se nejaktivněji uplatňovala samotná obec smíchovská. Později ale iniciativu převzala hlavně obec pražská, neboť Smíchov byl postižen důsledky hospodářského krachu v roce 1873. Ten byl zapříčiněn překotným hospodářským rozmachem Rakouska, konjunkturou v období tzv.zakladatelské horečky.  Most se proto začal stavět až roku 1876. Stavbu vedla vídeňská firma Kleinové, Schmolla a Gärtner. Dodávky na budování pilířů obstarala smíchovská Ringhhofferova strojírna. Projekt vypracoval Ing.Josef Reiter (1840-1903), který řídil mimo jiné také stavbu nádraží Františka Josefa I. i spojovací tratě na Smíchov. Za projekt Palackého mostu byl oceněn stříbrnou meadilí na světové výstavě v Paříži roku 1878. Spolupracovníka nalezl v uznávaném architektovi Bedřichu Münzbergerovi (1846-), který navrhl budovu České techniky na Karlově náměstí či Průmyslový palác na Výstavišti. Celá stavba Palackého mostu trvala pouhých dva a půl roku. Doprava po něm byla zahájena 22.12.1878. Původně byl označován jako Kamenný most z Prahy na Smíchov. Velmi brzy však začal nést jméno buditele Františka Palackého.

Zpočátku se sice uvažovalo o levnějším mostě železném, ale pražský stavební úřad měl už tehdy problémy s údržbou a bezpečností železných visutých mostů v centru města, takže se raději přistoupilo k budování trvanlivějšího mostu kamenného. Konstrukční zajímavostí mostu je moderní pneumatické založení pilířů. Ringhoffer dodal tzv.kesony, což byly železné skříně o stejném půdorysu, jako má mít pilíř. Jako zvon se pomalu, asi 24 cm za den, spouští na dno. Přetlakem vzduchu se vytlačí z prostoru budování pilíře voda a mohou nastoupit dělníci. Kesony vážily téměř 53 tun. Spouštěny byly ze zvláštních lešení. Zvláštností, která budila obavy o bezpečnost, je skutečnost, že pilíře nedosedají až na břidlicovou skálu, jak bylo zvykem, nýbrž jen na vrstvu nestlačitelného štěrku v hloubce 7,5 m. Budovatelé mostu pro to však měli své argumenty podepřené výpočty i experimenty. 

Palackého most
Palackého most
Palackého most




Nový most se líbil svou funkčností i vzhledem. Pilíře a klenby byly z modré žuly, zdi z červeného pískovce a kuželky zábradlí z bílého kararského mramoru. Tato barevná národní symbolika však bohužel zašla v kouři továren a parníků. Pozoruhodná byla i bohatá sochařská výzdoba. Ve vrcholech všech kleneb jsou kamenné znaky měst ležících při Vltavě a Labi. Podle Schnirchových modelů je zhotovil Škarda. Na zdivu krajních opěr byly celkem čtyři velké znaky. Zachovány zůstaly jen ty na smíchovské straně. Složitější byly osudy figurální výzdoby mostu, kterou tvořila slavná Myslbekova sousoší. Na mohutných podstavcích, sloužících jako kiosky pro výběr mostného, stála po obou stranách předmostí čtyři sousoší: Libušina věštba, Lumírova píseň, Záboj a Slavoj a Ctirad a Šárka. Postavena byla postupně v letech 1889-1897. Na svých místech stála sousoší nerušeně až do 14.2.1945, kdy byla bombardováním poničena. Po zrestaurování byla všechna sousoší přenesena do parku v ideově blízkém prostředí Vyšehradu.

Palackého most
Palackého most
Bombardováním poničené Myslbekovo sousoší
Palackého most
Palackého most
Palackého most
Palackého most


Palackého most má sedm kleneb, největší střední oblouk má 32 m. Šířka mostu byla původně 10,8 m. Tehdy to sice znamenalo, že byl nejširším v Praze, ale i přesto byla jeho šíře od počátku nedostatečná. V roce 1912 se počítalo s přístavbou celého dalšího klenbového pásu. Proto byl také Palackého pomník umístěn tak, aby byl v ose takto rozšířeného mostu. Narušení architektury mostu, nutná demolice celých bloků domů mezi Andělem a mostem, to byly argumenty pro to, aby Palackého most zůstal komunikací místní. Hlavní dopravní tepny měly být vedeny po dvou nových širokých mostech. Postaven byl jen jeden, most Jiráskův.

K menšímu rozšíření Palackého mostu ve prospěch dopravních potřeb ale přece jen nakonec došlo. Společně s opravami po bombardování byly v letech 1950-51 nahrazeny původní římsy širšími železobetonovými a původně masivní zábradelní sokly tenkostěnnými. Nálevkovitě rozšířena byla také obě předmostí, když byla odstraněna Myslbekova sousoší. Užitečná šířka mostu dnes po úpravách činí 13,9 m.

Na nový most se zpočátku vybíralo mostné. E.E.Kisch popisoval, jak nepopulární tato skutečnost byla. Kdekdo se snažil projít zadarmo a výběrčího nějak obelstít. Dělníci od Ringhoffera mu dávali mince rozžhavené ve výhni, druzí vytahovali velké bankovky, které nebyl schopen rozměnit, jiní peníze neplatné. "Pod Palackého mostem na smíchovské straně se jednou najde celé ložisko mědi: staré krejcary, jimiž po zavedení dvouhaléřů šidili lidé výběrčího (stav výběrčích se ostatně rekrutoval ze zkrachovalých pražských řezníků) a které on zuřivě házel do Vltavy."

Přes Palackého most chodil jako profesor dnešní přírodovědecké university ve Viničné ulici také slavný vědec Albert Einstein. Bydlel totiž v letech 1911-12 v blízké Lesnické ulici, kde mu byla odhalena k 100.výročí jeho narození roku 1979 pamětní deska. Jeden z pamětníků v témže roce vzpomínal: "Jednou v Praze si s ním kdosi smluvil schůzku, zapomněl na to a dorazil asi s dvouhodinovým zpožděním. Přiběhl ve spěchu k Einsteinovi, který seděl na zábradlí mostu, kde se měli sejít. Jeho omluvy byly odbyty mávnutím ruky s poznámkou: To vůbec nevadí, neznepokojujte se; mohu přemýšlet zde právě tak dobře jako kdekoli jinde."



Po Palackým mostě vedou koleje

(píseň J.Motla)

1.Jsou tam lampy, pár minut je to z Kampy
hádejte, kde to je.
Jsou tam louže, každá ta louže klouže,
hádejte, kde to je.
Zná to Kmocha, vítr tam sprostě fouká,
ňáká socha se na to blbě kouká.
Zbejvá dodat, že se to nedá prodat,
dejte se lidi podat.

R: Po Palackym mostě vedou koleje,
tam mě samou láskou horkost poleje.
je to tím, že skoro vždycky,
z tý tramvaje elektrický,
sem tam ňáká žába se na mě usměje.

2.Kluci zdraví jsou jenom od Vltavy,
proto bydlím na nábřeží.
Blízko mostu jako psí víno rostu,
na tom mi nezáleží.
Když jdu pěšky, jsem jako vykuchanej,
je to těžký, most je tak rozhoupanej.
Elektrika, ačkoliv nenaříká,
za krk mi bláto stříká.

3.Městská rada, než ňákou práci zadá 
soutěž vypíše v anketě
plán se válí pak se to prostě schválí
někde na banketě
Podle mýho Smíchov na mosty stonal
Palackýho Jirásek nepřekonal
Ten první je nabitej bez přestání
druhej je ke koukání.

4.Až já umřu, tak se tu nehádejte,
vždyť je to dílo osudu.
Pozůstatky do urny nedávejte,
vždyť je to pro vostudu.
Vemte popel, slušně s ním zacházejte,
na mým mostě koleje posypejte
ať má Smíchov konečně vobě strany
pořádně posypaný.


 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama